6 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Infrastruktury zmieniające zasady udostępniania infrastruktury kolejowej. Nowe przepisy wejdą w życie po 30 dniach od ogłoszenia. Celem zmian jest zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego, dostosowanie prawa krajowego do wynikającej z orzecznictwa TSUE wykładni przepisów dyrektywy 2012/34/UE, zwiększenie przejrzystości zasad ustalania opłat za dostęp do infrastruktury oraz dostosowanie regulacji do potrzeb rynku przewozów kolejowych (m.in. w zakresie poprawy przepustowości linii kolejowych).
Kluczowym elementem nowelizacji jest wprowadzenie zmian w opłacie rezerwacyjnej i dodatkowego składnika opłaty podstawowej (zależnego od postojów handlowych przy peronach).
Najważniejsze zmiany
Nowelizacja wprowadza szereg rozwiązań, które mają usprawnić i ujednolicić system rozliczania dostępu do infrastruktury kolejowej. Wśród najistotniejszych zmian znalazły się:
- nowa definicja „modyfikacji przydzielonej zdolności przepustowej” oraz dodanie „bruttotonokiloametra” jako alternatywnego miernika pracy eksploatacyjnej
- modyfikacja sposobu obliczania średniej stawki zależnej od masy pociągu i kategorii linii kolejowych
- wprowadzenie obowiązku publikowania przez zarządców analiz rynkowych dotyczących stawek
- ujednolicenie zasad naliczania opłaty rezerwacyjnej w przypadku niewykorzystania trasy pociągu przez przewoźnika, w ramach rocznego, jak i indywidualnego rozkładu jazdy pociągów
- doprecyzowanie zapisów w zakresie zasad stosowania tzw. mark-upów
Dostosowanie regulaminu sieci
Zgodnie z rozporządzeniem, zarządcy infrastruktury kolejowej, w tym PLK SA, dostosują swoje regulaminy sieci w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów, czyli do początku grudnia 2025.
Zaktualizowany dokument zostanie opublikowany na stronie internetowej www.plk-sa.pl zgodnie z obowiązującymi terminami.
Źródło: PLK
Fot. Damian Malesza – zdjęcie poglądowe
Zobacz również: