Nowoczesne wagony PKP Intercity już na polskich trasach

6 godzin temu

Narodowy przewoźnik PKP Intercity zrealizował kolejny krok w rozwoju nowoczesnego taboru – na trasy w całej Polsce wyjechało właśnie 8 zmodernizowanych wagonów 1. klasy serii 152A. Pojazdy, które powstały w zakładzie PESA w Mińsku Mazowieckim, to pierwsze z 24 objętych kontraktem zawartym w ramach projektu finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Komfort i innowacje w jednym

Nowe wagony oferują pasażerom szereg udogodnień:

  • dostęp do Wi-Fi,

  • klimatyzację,

  • dynamiczną informację pasażerską,

  • nowoczesne drzwi odskokowo-przesuwne,

  • komfortowe wnętrza z 54 miejscami siedzącymi,

  • maksymalną prędkość do 200 km/h.

To nowoczesne zaplecze techniczne to nie tylko odpowiedź na oczekiwania podróżnych, ale także krok w stronę bardziej ekologicznego i nowoczesnego transportu kolejowego.

Kontrakt wart ponad 150 mln zł

Umowa na modernizację wagonów opiewa na ponad 150 mln zł i obejmuje nie tylko 24 wagony pasażerskie, ale również 56 lokomotyw zeroemisyjnych oraz łącznie 248 wagonów modernizowanych w ramach szerszego projektu. Realizacja kontraktu ma zakończyć się w I kwartale 2026 roku. Projekt jest w pełni finansowany ze środków KPO.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas prezentacji pojazdów podkreślił, iż modernizacja prowadzona w polskich zakładach to nie tylko lepsza jakość podróży dla pasażerów, ale i wsparcie dla krajowego przemysłu. „Z dumą obserwujemy efekty tej współpracy, to kolejny krok w kierunku silnej, nowoczesnej i ekologicznej kolei” – zaznaczył minister.

Gdzie spotkasz nowe wagony?

Nowoczesne wagony 1. klasy serii 152A kursują już na trasach m.in.:

  • Warszawa – Kołobrzeg,

  • Łódź – Gdynia,

  • Warszawa – Kraków – Zakopane,

  • Wrocław – Szklarska Poręba,

  • Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój,

  • Warszawa – Białystok.

Inwestycja w przyszłość kolei

PKP Intercity nieustannie inwestuje w unowocześnianie taboru – już ponad 16,5 miliarda złotych trafiło do polskich producentów taboru kolejowego, w tym PESA, FPS, Newag, Remtrak i H. Cegielski. Konsekwentna strategia modernizacji przekłada się nie tylko na komfort i bezpieczeństwo pasażerów, ale także na rozwój lokalnej gospodarki oraz wzmocnienie potencjału polskiego przemysłu.

Idź do oryginalnego materiału