Podkarpacie i Małopolska z miliardowymi inwestycjami kolejowymi

4 godzin temu

8 sierpnia stał się ważnym dniem dla rozwoju kolei w południowej Polsce. Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały trzy umowy o łącznej wartości prawie 3 mld zł netto na modernizację kluczowych tras kolejowych w województwach podkarpackim i małopolskim. Projekty mają na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym oraz rozwój szybkiej i bezpiecznej kolei.

Linia 108: Jasło – Nowy Zagórz z prędkością do 120 km/h

Umowa z firmą PORR S.A. na modernizację linii 108 Jasło – Nowy Zagórz wprowadza inwestycję wartą ponad 1 mld zł netto w decydującą fazę realizacji. Po zakończeniu prac podróż z Jasła do Nowego Zagórza skróci się o około 25 minut. Trasa będzie dostosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h oraz towarowych – 110 km/h.

Powstanie pięć nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe/Galeria, Zagórz Przemysłowy. W ramach budowy łącznicy Jedlicze – Szebnie wybudowany zostanie przystanek Moderówka. Zakończenie inwestycji zaplanowano na 2029 r., a finansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027. Więcej szczegółów w materiale: Rewitalizacja linii nr 108 Jasło – Nowy Zagórz i łącznica Jedlicze–Szebnie.

Udowadniamy dzisiaj, iż kolej w Polsce jest kołem zamachowym rozwoju gospodarczego i społecznego. Kolejne miliardy złotych przeznaczamy na dostęp do sprawnej i szybkiej komunikacji dla tysięcy mieszkańców miejscowości w Małopolsce i na Podkarpaciu – powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Spójny system kolejowy to inwestycje zarówno w stolicach regionów, jak i w mniejszych ośrodkach, do których chcemy szybko, wygodnie i ekologicznie dowozić podróżnych. Dzięki podpisanym dziś umowom kolejne społeczności lokalne zostaną włączone do sieci transportowej – dodał Marcin Mochocki, członek zarządu PLK S.A.

Nowe połączenie Sandomierz – Padew w 35 minut

Drugą inwestycję, wartą 900 mln zł, zrealizuje firma Swietelsky Rail Polska sp. z o.o. Obejmuje ona modernizację połączenia Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew na odcinku 66 km trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78).

Po zakończeniu prac w II kwartale 2028 r. wszystkie odcinki będą dostosowane do prędkości 120 km/h. Na linii Sandomierz – Grębów czas przejazdu skróci się z 13 do 8 minut, a bezpośrednie połączenia Sandomierz – Padew zajmą jedynie 35 minut. Skrócony zostanie również czas jazdy między Tarnobrzegiem a Stalową Wolą – do około 20 minut.

Małopolska: modernizacja linii 104

Trzecia umowa dotyczy modernizacji odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka) linii nr 104. Zadanie o wartości ponad 567 mln zł netto wykona konsorcjum PORR S.A. i Trakcja System Sp. z o.o.

W ciągu dwóch lat powstanie nowoczesna, zelektryfikowana linia przystosowana do prędkości 120 km/h. w tej chwili pociągi kursują tam sporadycznie, z prędkością 30 km/h.

Prace obejmą m.in. wymianę torów, elektryfikację, budowę 66 obiektów inżynieryjnych oraz modernizację przystanków Raba Niżna, Mszana Dolna Marki i stacji Mszana Dolna. Więcej o wcześniejszych etapach: Oferty na realizację linii 104 – Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale oraz Kolejny przetarg na modernizację linii 104 – Podłęże–Piekiełko.

Idź do oryginalnego materiału