Podłęże–Piekiełko nabiera tempa

4 godzin temu

Na południu Małopolski postępują prace przy modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka–Nowy Sącz. To pierwszy etap projektu „Podłęże–Piekiełko” – największej inwestycji kolejowej w regionie, która całkowicie odmieni komunikację w Małopolsce i ułatwi połączenia ze Słowacją. Projekt realizowany przez Polskie Linie Kolejowe S.A. jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Tunel „Jadwiga” i podziemne wyzwania
Jednym z najbardziej spektakularnych elementów inwestycji jest niemal 4-kilometrowy tunel między Męciną a Mordarką. W czerwcu rozpoczęła prace tarcza TBM „Jadwiga” – gigantyczna maszyna o średnicy blisko 11 metrów i wadze ponad 2,5 tysiąca ton. Drąży ona główny tunel, układając jednocześnie jego ściany. Równolegle mniejsza tarcza „Kinga” wykonuje tunel ewakuacyjny, który ma już prawie 900 metrów długości. Zakończenie prac przy obu obiektach planowane jest w ciągu około 10 miesięcy.

Nowe stacje, przystanki i bezkolizyjne skrzyżowania
W Męcinie powstaje nowa stacja kolejowa, a w Mordarce – przystanek. W Chomranicach przebudowywany jest peron, obok którego budowane jest skrzyżowanie bezkolizyjne. W Nowym Sączu oddano niedawno do użytku bezkolizyjne skrzyżowanie na ul. Krakowskiej, a kolejne obiekty są na finiszu robót. W Limanowej modernizowana jest stacja i budowane są tory w nowym śladzie.

W Rabce-Zdroju rozpoczęła się ostatnia faza robót – układane są tory i przygotowywana jest sieć trakcyjna. Pociągi mają wrócić do uzdrowiska już za kilka tygodni.

Projekt w skali regionu
Obecnie prace prowadzone są na czterech odcinkach inwestycji, a dla kolejnych fragmentów – Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów – PLK S.A. prowadzą postępowania przetargowe. Wszystkie pozostałe przetargi mają zostać ogłoszone do końca 2025 roku.

Projekt „Podłęże–Piekiełko” obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km linii Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej trasy łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Docelowo czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około godziny, a do Zakopanego – do około 90 minut.

Fot. PLK

Idź do oryginalnego materiału