PRCH: nowa mapa polskiego handlu [RAPORT]

5 godzin temu

Na koniec czerwca 2025 r. zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęły 13,95 mln mkw. GLA, a wskaźnik nasycenia wzrósł do 372 mkw. na 1000 mieszkańców. W pierwszych sześciu miesiącach roku oddano do użytku 132,6 tys. mkw. nowej powierzchni, z czego 83,4 proc. stanowiły parki handlowe – tak wynika z najnowszego raportu „Rynek obiektów handlowych w Polsce – I połowa 2025 r.” opublikowanego przez PRCH.

W budowie jest kolejne 561 tys. mkw. GLA, z planowanym otwarciem do końca 2026 r.

Dynamiczna podaż w małych miastach i aglomeracjach

W I połowie 2025 r. 61 proc. nowej podaży zrealizowano w miastach do 100 tys. mieszkańców, a 35,5 proc. w największych aglomeracjach. W porównaniu z rokiem 2024 oznacza to dalszą polaryzację inwestycji w kierunku najmniejszych i największych ośrodków miejskich. Największe obiekty oddane do użytku to m.in. Designer Outlet Kraków, park handlowy Łabędzka w Gliwicach oraz M Park Mrągowo.

Rynek inwestycyjny: 1,7 mld euro i dominacja parków handlowych

Pierwsze półrocze 2025 r. przyniosło 63 transakcje o łącznej wartości ok. 1,7 mld euro, co odpowiada wynikom z analogicznego okresu 2024 r. Segment magazynowy odpowiadał za 40 proc. wartości, a handel – za 19 proc., przy czym w handlu kluczową rolę odegrały parki handlowe i obiekty convenience, które stanowiły 50 proc. liczby transakcji i 59 proc. wartości w tym segmencie. Największe transakcje w sektorze handlowym obejmowały m.in. zakup portfela 10 parków A Centrum przez czeskiego inwestora My Park oraz przejęcie CH Glinki w Bydgoszczy przez Redkom Development.

Obroty i odwiedzalność

Indeks PRCH pokazuje, iż w I połowie 2025 r. obroty najemców centrów handlowych wzrosły o 1,1 proc. rok do roku, osiągając średnio 1 022,30 PLN/mkw., przy jednoczesnym spadku odwiedzalności (footfall) o 2,1 proc.. Największe wzrosty sprzedaży odnotowały kategorie: usługi (+6,8 proc.), zdrowie i uroda (+5,1 proc.), gastronomia (+5,1 proc.) oraz rozrywka (+4,6 proc.).

– Dane potwierdzają ewolucję roli obiektów handlowych – to już nie tylko miejsca zakupów, ale także przestrzenie spotkań, rozrywki i budowania doświadczeń – podkreśla Hanna Ołbińska, Starszy Konsultant ds. Analiz i Badań Rynku, PRCH.

Eksperckie analizy trendów

Raport zawiera także artykuły ekspertów poświęcone m.in. retailtainmentowi, nowym strategiom rozwoju gastronomii i rozrywki oraz światowym trendom przekształcającym centra handlowe w miejsca pełne emocji i wrażeń.

***

Autorami raportu są członkowie PRCH Retail Research Forum: Klaudia Okoń (BNP Paribas Real Estate Poland), Ewa Derlatka-Chilewicz (Cushman & Wakefield), Piotr Pieńkos (GfK – An NIQ Company), Julia Czapla (CBRE), Maciej Kotowski (JLL), Wojciech Wojtowicz (Colliers), Wioleta Wojtczak (Savills), Paulina Brzeszkiewicz-Kuczyńska (Avison Young) oraz Hanna Ołbińska (Polska Rada Centrów Handlowych).

Idź do oryginalnego materiału