Regulacja sprzęgła w Ursusie C-360. Jak to zrobić?

5 dni temu

Wymiana sprzęgła to jedno, a ustawienie to drugie. Bez adekwatnego ustawienia ciągnik nie będzie działał tak jak należy, dlatego warto się do tej czynności przyłożyć z należytą starannością, tym bardziej, iż nie jest to bardzo skomplikowane. Jak wygląda regulacja sprzęgła w Ursusie C-360?

Kiedy sprzęgło w naszym Ursusie C-360 zostało już wymienione, a ciągnik jest złożony, to kolejną czynnością jest wyregulowanie sprzęgła, co choćby laikowi nie powinno sprawić problemu. Jednak na co zwrócić uwagę?

Jak się zabrać do regulacji sprzęgła?

Pierwszą czynnością powinien być demontaż klapki rewizyjnej od sprzęgła, która znajduje się po lewej stronie obudowy, zaraz za silnikiem. Umożliwi to dobry dostęp do łapek dociskowych i prawidłowe ich wyregulowanie.

Łapki, czy też inaczej palce sprzęgła są ustawione naprzemiennie i trzy łapki odpowiadają za sprzęgło pierwszego stopnia, a drugie trzy za sprzęgło drugiego stopnia. najważniejsze jest prawidłowe sprawdzenie i ustawienie luzu łożyska sprzęgła. Sam proces obejmuje dokładne pomiary, które powinny być przeprowadzane regularnie, aby uniknąć problemów z działaniem ciągnika.

Dla sprzęgła pierwszego stopnia luz między łożyskiem, a palcami sprzęgła (tzw. łapkami) powinien wynosić 4 mm, a dla drugiego stopnia 10 mm. Dla mierzenia odległości najlepszym i najprostszym rozwiązaniem będzie wykonanie przyrządów pomiarowych np. z odpowiedniej grubości płaskownika czy też profilu kwadratowego, co pozwoli na zachowanie prawidłowych odstępów przy regulacji.

Oczywiście niezbędne będą również dwa klucze, najlepiej płaski i odgięty oczkowy, tak by móc dokręcić i skontrować nakrętki mocujące łapki.

Kiedy wszystkie łapki będą już ustawione należy również zadbać o adekwatne ustawienie długości cięgła łączącego skrzynię z pedałem sprzęgła. W przypadku Ursusa C-360 skok jałowy pedału sprzęgła powinien mieścić się w zakresie 15-25 mm.

Jakie są objawy źle wyregulowanego sprzęgła?

Jednym z najczęstszych problemów ze sprzęgłem w C-360 są trudności w zmianie biegów, które mogą być spowodowane właśnie niewłaściwym ustawieniem luzu łożyska, ale też zużytymi elementami. jeżeli podczas próby zmiany biegów występują grzmoty lub drżenie, może to wskazywać na problemy z synchronizacją lub uszkodzenie sprzęgła.

Innym istotnym problemem jest ślizganie się sprzęgła, które może być efektem niewłaściwego ustawienia (lub po prostu zużyciem tarcz sprzęgłowych). Objawia się to tym, iż silnik pracuje, ale ciągnik nie przyspiesza. Warto również zwrócić uwagę na hałas wydobywający się z okolic sprzęgła, co może sugerować uszkodzenie łożysk lub innych komponentów. Rozpoznanie tych objawów na wczesnym etapie jest kluczowe, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń i kosztownych napraw.

Idź do oryginalnego materiału