Rozpoczyna się modernizacja linii Malbork – Elbląg. Pociągi przyspieszą do 160 km/h

8 godzin temu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły modernizację linii kolejowej nr 204 na odcinku Malbork – Elbląg. Dzięki inwestycji o wartości 112,5 mln zł netto poprawi się komfort i bezpieczeństwo podróży oraz skróci się czas przejazdu.

To ważna trasa łącząca województwo pomorskie z warmińsko-mazurskim. W ramach rozpoczętych prac wymieniona zostanie nawierzchnia obu torów na 28-kilometrowym odcinku. Pojawią się nowe, bezstykowe szyny oraz podkłady strunobetonowe, co znacząco ograniczy hałas i zwiększy komfort podróżowania.

Podsypka tłuczniowa zostanie oczyszczona i uzupełniona, a sieć trakcyjna – wyregulowana. Do wykonania robót wykorzystana zostanie specjalistyczna maszyna PUN (Potokowa Wymiana Nawierzchni), która umożliwia szybkie i zautomatyzowane prace, polegające na jednoczesnym demontażu starej infrastruktury i montażu nowej.

W ramach modernizacji poprawiona zostanie również nawierzchnia drogowa na 17 przejazdach kolejowo–drogowych, m.in. w Fiszewie, Oleśnie oraz Karczowiskach Górnych. Zmiany te ułatwią przejazd samochodów i zwiększą bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych.

Co istotne, prowadzone prace nie będą miały wpływu na rozkład jazdy pociągów. Nie przewiduje się wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej.

Roboty realizuje Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska. Zakończenie inwestycji zaplanowano na grudzień 2025 roku.

Na Warmii i Mazurach prowadzimy szereg inwestycji kolejowych poprawiających komfort i bezpieczeństwo podróży. To nie tylko modernizacje dużych stacji, takich jak Olsztyn Główny czy Ełk, ale również projekty poprawiające codzienną mobilność mieszkańców regionu. Takim zadaniem jest właśnie remont linii Malbork – Elbląg – mówi Krzysztof Wałdowski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie.

W 2026 roku, po zabezpieczeniu finansowania, planowany jest drugi etap modernizacji tego odcinka. Obejmie on montaż aktywnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych (m.in. w Fiszewie, Oleśnie, Karczowiskach Górnych) oraz kompleksową modernizację sieci trakcyjnej.

Dzięki pracom prowadzonym w tej chwili oraz w ramach przyszłego etapu, pociągi pasażerskie będą mogły kursować z prędkością do 160 km/h (obecnie 100–120 km/h), a pociągi towarowe do 120 km/h (obecnie 80–100 km/h). Czas przejazdu koleją między Malborkiem a Elblągiem skróci się o około 5 minut.

Fot. PKP PLK

Zobacz również:

„Stonka” powróciła w pełnej krasie
Kraków: Zabytkowe tramwaje wyruszają w trasę
Idź do oryginalnego materiału