Sprzedaż detaliczna w górę. Konsumenci częściej kupują przez internet

8 godzin temu

W maju 2025 roku sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 4,4 proc. rok do roku w ujęciu realnym – podał Główny Urząd Statystyczny. To wynik zgodny z oczekiwaniami rynkowymi. Jednak w porównaniu z kwietniem sprzedaż spadła o 3,2 proc., co może być efektem kalendarza i wysokiej bazy z poprzedniego miesiąca.

Umiarkowany wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym


Jak wynika z danych GUS, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju wzrosła o 4,4 proc. rok do roku, wobec wzrostu o 5 proc. w maju 2024 r. W ujęciu narastającym (styczeń-maj) wzrost wyniósł 3,5 proc. To mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (5,5 proc.).


Po korekcie sezonowej sprzedaż wzrosła o 2,9 proc. w skali roku i spadła o 2 proc. w ujęciu miesięcznym. To pokazuje, iż łagodzenie tempa konsumpcji wciąż się utrzymuje.

Najmocniej rosła sprzedaż AGD i pojazdów


Największe wzrosty odnotowała sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu RTV i AGD (18,9 proc. w skalai roku), pojazdów samochodowych i części (15,7 proc.), a także farmaceutyków i kosmetyków (6 proc.). Nieco mniejsze, ale przez cały czas wyraźne wzrosty zanotowano w grupie tekstylia, odzież i obuwie (4,7 proc.) oraz paliwa (4,9 proc.).


Na przeciwnym biegunie znalazły się towary z kategorii „pozostałe”, dla której sprzedaż spadła o 10,8 proc. rok do roku.

E-commerce coraz ważniejszy


W maju 2025 r. sprzedaż internetowa wzrosła o 6,2 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem 2024 r. Udział e-commerce w sprzedaży ogółem sięgnął 8,8 proc., wobec 8,6 proc. rok wcześniej.


Wzrost udziału zakupów online odnotowano w grupach „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,5 proc. do 23,7 proc.) oraz „meble, RTV, AGD” (z 16,4 proc. do 17,3 proc.). Spadek wykazała natomiast grupa „prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – z 22,3 proc. do 19,2 proc.




Przeczytaj także:



  • Podejrzenie zmowy cenowej przy sprzedaży maszyn rolniczych. UOKiK stawia zarzuty

  • Obniżka stóp procentowych nie wywołała boomu. Sprzedaż mieszkań odbudowuje się powoli

  • Totalizator kontra szara strefa. Czy monopol w kasynach online się skończy?

  • Plastik w e-commerce odzieżowym: Polska z najszybszym wzrostem zużycia opakowań

Idź do oryginalnego materiału