W maju 2025 r. z usług kolei skorzystało niemal 37,5 mln pasażerów. Jest to wzrost o 3,7% wobec wyniku sprzed roku i zarazem rekordowa wartość w historii miesięcznych statystyk UTK. Masa towarów przewiezionych koleją przekroczyła 18 mln ton – to najwyższy wolumen uzyskany w tym roku.
Przewozy pasażerskie
W maju 2025 r. prawie 37,5 mln osób skorzystało z usług kolei. W porównaniu do maja 2024 r. kolej obsłużyła o ponad 1,3 mln pasażerów więcej (+3,7%). Wykonana praca przewozowa wyniosła w maju prawie 2,6 mld pasażerokilometrów i była o ponad 74,8 mln pasażerokilometrów wyższa (+3%) niż przed rokiem. Urząd Transportu Kolejowego odnotował wzrost także w wartościach pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 18,8 mln pociągokilometrów – o 1,7 mln pociągokilometrów więcej niż w maju 2024 r. (+9,9%). Średnia odległość przejazdu pasażera kolei wyniosła w maju 69 km. To niespełna 0,5 km mniej niż rok wcześniej.
Największy wzrost liczby pasażerów (ponad 30%) w porównaniu do wyników z maja 2024 r. odnotowały WKD i SKM Warszawa. Duży wzrost liczby pasażerów widać również w przypadku Kolei Małopolskich (+12%) oraz Kolei Dolnośląskich (+10%). PKP Intercity, obsługujące połączenia dalekobieżne, przewiozły prawie pół miliona osób więcej niż rok wcześniej (+6,5%).
W maju 2025 r. koleją podróżowało o prawie 2,2 mln pasażerów więcej niż w kwietniu (+6,2%). Praca przewozowa osiągnęła wartość wyższą o 238,2 mln pasażerokilometrów (+10,2%). W przypadku pracy eksploatacyjnej to wzrost o prawie 0,6 mln pociągokilometrów (+3%) wobec miesiąca wcześniej. Odległość, na jaką pasażer kolei podróżował w maju, była o 2,5 km dłuższa niż w kwietniu 2025 r.
Od stycznia do maja 2025 r. z usług kolei skorzystało ponad 175,1 mln osób. To o 8,4 mln pasażerów więcej niż przed rokiem (+5%). Wartość pracy przewozowej wykonanej przez pociągi pasażerskie wyniosła prawie 11,5 mld pasażerokilometrów. Jest to o ponad 0,6 mld pasażerokilometrów więcej (+5,7%) niż w analogicznym okresie 2024 r. W przypadku pracy eksploatacyjnej jej wartość w pierwszych pięciu miesiącach tego roku to 91,8 mln pociągokilometrów – wynik wyższy o 7,7 mln poiągokilometrów (+9,1%) niż rok wcześniej.
Przewozy Towarowe
Kolej towarowa, w odróżnieniu od rekordowych przewozów pasażerskich, przez cały czas odnotowuje spadki. W maju, w ujęciu rocznym, zmniejszyły się najważniejsze wskaźniki eksploatacyjne – masa przewiezionych towarów, wykonana praca przewozowa oraz wykonana praca eksploatacyjna. Masa przewiezionych koleją towarów przekroczyła 18 mln ton. To wynik niższy o 0,7 mln ton (-3,6%) w porównaniu do danych sprzed roku. Praca przewozowa przekroczyła 4,6 mld tonokilometrów. Jest to o 389,5 mln tonokilometrów mniej (-7,7%) niż rok wcześniej. W maju pociągi towarowe pokonały prawie 6,6 mln pociągokilometrów – o 0,4 mln pociągokilometrów mniej (-6,1%) niż w maju 2024 r. Średnia odległość na jaką przemieszczała się 1 tona ładunku wyniosła 257,6 km i była krótsza o 11,5 km rok do roku.
W maju przewozy towarowe wypadły lepiej niż w kwietniu tego roku. Koleją przetransportowano o 0,8 mln ton ładunków więcej – to wzrost o 4,7% i jednocześnie najwyższy wolumen masy uzyskany od początku roku. Praca przewozowa była o 110,6 mln tonokilometrów wyższa (+2,4%) niż miesiąc wcześniej. Wyższe wartości dotyczyły również pracy eksploatacyjnej – pociągi towarowe przejechały o 0,3 mln pociągokilometrów więcej (+4,2%) niż w kwietniu.
W pierwszych pięciu miesiącach 2025 r. koleją przetransportowano ponad 87,4 mln ton ładunków. Jest to o 4,3 mln ton mniej (-4,7%) niż rok wcześniej. Praca przewozowa to ponad 22,5 mld tonokilometrów, czyli wynik niższy o 1,6 mld tonokilometrów rok do roku (-6,5%). Wartość pracy eksploatacyjnej wypracowanej przez pociągi towarowe w miesiącach styczeń–maj na poziomie 31,8 mln pociągokilometrów to o ponad 2 mln pociągokilometrów mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Podstawowe dane eksploatacyjne dotyczące przewozów pasażerskich i towarowych zostały opublikowane na stronie Dane Kolejowe.
Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy