Od początku 2025 roku można składać wnioski o przyznanie tzw. renty wdowiej. Pierwsze wypłaty trafią do wnioskodawców już w lipcu bieżącego roku. Jakie wymogi trzeba spełnić, aby otrzymać takie świadczenie, wyjaśnia Kamil Baranowski, zastępca dyrektora ds. świadczeń w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddział Regionalny w Kielcach.
– Pierwszego stycznia 2025 roku weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która określa nowe reguły zbiegu prawa do wypłaty renty rodzinnej po zmarłym małżonku wraz z innym świadczeniem emerytalno-rentowym, zwane „rentą wdowią”. Wypłata tego świadczenia będzie możliwa od 1 lipca bieżącego roku – mówi Kamil Baranowski, zastępca dyrektora ds. świadczeń w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddział Regionalny w Kielcach.
I dodaje, w dużym skrócie można powiedzieć, iż jest to świadczenie dla osób, które mają już przyznane swoje świadczenie i zmarł im małżonek. I teraz mają taką możliwość, aby otrzymywać część świadczenia, część renty rodzinnej, by poprawić swoje finanse większym dochodem, który straciły po śmierci małżonka.
Ale, aby móc wystąpić o przyznanie tzw. renty wdowiej trzeba spełnić kilka warunków.
Prawo do wypłaty świadczeń w zbiegu może być przyznane osobie, która łącznie spełniła następujące warunki:
-
- osiągnęła powszechny wiek emerytalny – co najmniej 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn;
- pozostawała we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka;
- nabyła prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż 5 lat przed osiągnięciem wyżej wymienionego wieku emerytalnego – kobieta nie wcześniej niż w dniu ukończenia 55 lat, mężczyzna nie wcześniej niż w dniu ukończenia 60 lat.
– Poprzez nabycie prawa do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż pięć lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego należy rozumieć nabycie prawa do renty rodzinnej z chwilą spełnienia przez wdowę/wdowca wszystkich warunków określonych przepisami prawa wymaganych do jego powstania, niezależnie od daty złożenia wniosku. Rentę wdowią przyznaje się od daty spełnienia wszystkich warunków – wyjaśnia Kamil Baranowski.
Co ważne, wybrane przez osobę uprawnioną świadczenie wypłacane jest w całości, a drugie w określonym ustawowo procencie:
- 15 procent od 1 lipca 2025 roku do 31 grudnia 2026 roku;
- 25 procent od 1 stycznia 2027 roku.
Jak przebiega w województwie świętokrzyskim składanie wniosków?
– W województwie świętokrzyskim składanych jest dużo wniosków. Łącznie można w tej chwili określić ich liczbę na około ponad 13.600 wniosków – informuje dyrektor Kamil Baranowski.
Dyrektor Baranowski dodaje jednak, iż występują pewne problemy podczas rozpatrywania wniosków:
- Bardzo duża ilość złożonych wniosków – wprowadzenie tzw. „rent wdowich” jest prawdopodobnie największą tego typu zmianą w 35-letniej historii KRUS, co wiąże się z ogromną pracą i zaangażowaniem pracowników rozpatrujących wnioski, ale również koniecznością przystosowania oprogramowania. W OR Kielce na dzień 12 czerwca 2025 r. złożonych zostało 6398 wniosków o rentę rodzinną oraz 7206 wniosków o rentę wdowią,
- Część wniosków nie zawierała wszystkich wymaganych informacji, np. brakowało informacji z jakiego organu osoba pobiera świadczenie, jaki wariant zbiegu wybiera, w związku z czym pracownicy musieli kontaktować się z wnioskodawcami telefonicznie lub listownie w celu uzupełnienia wniosków,
- Konieczność wzajemnej współpracy wszystkich organów rentowych – KRUS, ZUS, Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA, Biuro Emerytalne Służby Więziennej, Wojskowe Biuro Emerytalne w sytuacji, gdy osoba pobiera świadczenia z różnych organów. Wiąże się to dostosowaniem systemu w każdym z wymienionych organów tak, aby możliwa była komunikacja i wymiana danych o świadczeniobiorcach. W OR Kielce złożonych zostało blisko 2500 wniosków, w których osoba pobiera świadczenie z KRUS i jest uprawniona do drugiego świadczenia w innym organie rentowym. w tej chwili KRUS jest w trakcie wymiany danych z ZUS oraz Biurem Emerytalnym Służby Więziennej,
- Duża ilość telefonów od świadczeniobiorców dotyczących wysyłanych im decyzji o przyznaniu prawa do renty rodzinnej z jednoczesnym zawieszeniem jej wypłaty – z uwagi na wejście w życie przepisów ustawy od 1 lipca 2025 roku wypłata renty rodzinnej była zawieszona z powodu pobierania przez wnioskodawców innego świadczenia (z KRUS lub innego organu rentowego). Pracownicy musieli w związku z tym wyjaśniać zainteresowanym zasady, na jakich będzie funkcjonował zbieg świadczeń.
- Rozpatrzenie tak dużej ilości wniosków wiązała się również z koniecznością przeorganizowania pracy w Wydziale Świadczeń, tak, aby jak najefektywniej wykorzystać zasoby pracowników w celu sprawnego wykonania przez nich dodatkowych obowiązków, jakie wiążą się z przeprowadzeniem akcji przyznania rent wdowich. Warto również podziękować im za trud i pracę przy rozpatrywaniu wniosków o renty wdowie.