Koniec dominacji Pepco. Action wskakuje na najwyższe miejsce na podium [RAPORT]

9 godzin temu

Jeszcze w 2023 roku Pepco miało znaczną przewagę nad Action, osiągając przychody blisko 1,5-krotnie wyższe niż drugi gracz. Intensywna ekspansja Action w 2024 roku skróciła ten dystans do około 500 mln zł.

Prognozy PMR Market Experts by Hume’s zawarte w raporcie „Rynek dyskontów niespożywczych w Polsce 2026” wskazują, iż w 2025 roku Action utrzyma dynamikę wzrostu na poziomie kilkudziesięciu procent, podczas gdy Pepco osiągnie wzrost jednocyfrowy, co przesądzi o zmianie lidera.

Rynek dyskontów niespożywczych pozostaje bardzo konkurencyjny, a różnice w tempie wzrostu gwałtownie przekładają się na pozycję rynkową. W przypadku Pepco obserwujemy w tej chwili okres przejściowy związany z działaniami restrukturyzacyjnymi, które mogą przynieść efekty w kolejnych latach – komentuje Agnieszka Skonieczna, head retail market analyst w PMR Market Experts by Hume’s.

Wzrost oparty na efektywności, nie na liczbie sklepów

Rok 2024 stanowił potwierdzenie siły całego segmentu. Rynek dyskontów niespożywczych odnotował wzrost o blisko 18 proc. rok do roku, pomimo iż liczba placówek zwiększyła się jedynie o 6 proc.. Świadczy to o tym, iż motorem wzrostu była przede wszystkim wyższa sprzedaż w istniejących sklepach, a nie dynamiczne otwieranie nowych. Analitycy PMR Market Experts by Hume’s przewidują, iż w 2025 roku tempo wzrostu rynku będzie zbliżone do tego z roku 2024, na co wpłynie zarówno dalszy przyrost sklepów, jak i zwiększenie przychodów generowanych przez obecne placówki.

Coraz większa rozpoznawalność marek i najważniejsze kategorie

Ostatnie lata przyniosły znaczący wzrost świadomości wszystkich sieci dyskontów niespożywczych w Polsce. Największą dynamiką wyróżniają się nowi gracze: Action, którego znajomość wśród konsumentów wzrosła z 28 proc. w 2021 r. do 71 proc. w 2025 r., oraz Dealz i TEDi. Pomimo spowolnienia tempa sprzedaży, Pepco pozostaje najbardziej rozpoznawalnym i najczęściej wybieranym szyldem w segmencie.

– Wysoka rozpoznawalność marek, w połączeniu z czytelnym formatem sklepów i jasno zdefiniowaną propozycją wartości, przekłada się na rosnącą częstotliwość zakupów oraz wzrost sprzedaży w istniejących placówkach. Z naszych danych wynika, iż w 2025 r. sprzedaż generowana przez dyskonty niespożywcze będzie odpowiadać za blisko 2 proc. całej sprzedaży detalicznej w Polsce, a do 2031 r. udział ten może zbliżyć się do 3 proc. – podkreśla Agnieszka Skonieczna.

Eksperci wskazują, iż największy udział w rynku (około jedna trzecia) ma kategoria odzieży i obuwia wraz z akcesoriami. Drugą najważniejszą kategorią są produkty wyposażenia wnętrz, w tym dekoracje i artykuły kuchenne, generujące około jedną piątą całkowitej sprzedaży.

Idź do oryginalnego materiału