Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje nowelizację przepisów, która precyzuje zasady dopuszczania do ruchu drogowego ciągników rolniczych sprowadzanych spoza Unii Europejskiej, dostosowując je do unijnych przepisów. Zgodnie z projektem, każdy taki pojazd będzie traktowany jak nowy, niezależnie od jego wieku. Co jednak najważniejsze, w ustawie znalazł się przepis abolicyjny dla pracujących już ciągników.
Nowe zasady dopuszczenia dla używanych ciągników spoza UE
Projekt zakłada, iż każdy ciągnik rolniczy importowany z państw trzecich zostanie objęty procedurą krajowego indywidualnego dopuszczenia nowego pojazdu. Chodzi o zapewnienie, iż pojazd spełnia współczesne wymogi techniczne wynikające z rozporządzenia UE 167/2013. Badania takich pojazdów przeprowadzi służba techniczna, a decyzję o dopuszczeniu wyda dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego (TDT).
– Każdy ciągnik rolniczy z kraju trzeciego, niezależnie czy jest nowym pojazdem, czy też używanym, aby zostać zarejestrowany w Polsce, musi zostać objęty świadectwem krajowego indywidualnego dopuszczenia nowego pojazdu – czytamy w projekcie Ustawy.
Zmiana ta ma zakończyć dotychczasową praktykę rejestrowania ciągników z importu wykorzystującą niejednolite przepisy.
– Pojazdy używane z państwa trzeciego nie mogą uzyskać homologacji typu UE, w związku z czym jedynym sposobem byłoby przejście procesu dopuszczenia indywidualnego – brzmi stanowisko KE, którego odzwierciedleniem są procedowane przepisy.
Wyrok TSUE i stanowisko Komisji Europejskiej
Podstawą legislacyjną jest wyrok TSUE z 2015 r. (sprawa C-513/15), w którym uznano, iż używane ciągniki spoza UE (przypadek ciągników Belarus w Polsce) muszą spełniać takie same standardy, jak nowe, by mogły zostać zarejestrowane w państwie członkowskim. Sprawa ta była omawiana podczas spotkania przedstawicieli Komisji Europejskiej z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury w zeszłym roku, kiedy to potwierdzono wspomnianą wykładnię.
Przepis abolicyjny dla posiadaczy ciągników Belarus
Dodatkowo w projektowanej ustawie wprowadzony zostanie przepis stanowiący, iż “pojazdy zarejestrowane przed dniem wejścia w życie nowych regulacji będą uznawane w określonych przypadkach za spełniające warunki dopuszczenia do ruchu w RP”. Byłoby to zgodne z zapowiedzią wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca wygłoszoną na początku marca podczas sejmowej komisji rolnictwa, a odnoszącą się do ciągników marki Belarus nt. przepisu, który “utrzyma stan zastany, tak aby zmiana tego stanu nie wpłynęła negatywnie na podmioty użytkujące te pojazdy”.